Memaparkan catatan dengan label jom tour. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label jom tour. Papar semua catatan

Khamis, 17 Jun 2010

berjalan, melihat & ....(part2)



In the names of Allah
ar-Rahman & Ar-Raheem..


finally, ana cuti pun, & i.Allah ana akan cuba manfaatkan cuti ni sikit untuk teruskan menulis
dalam blog ni. Sekarang ana akan sambung balik cerita pengalaman ana masa lawatan ke sinai.
haritu kitan "stop" kat mana ye?..ha. ana ada cakap tentang Uyun Musakn??..ha let' continue..
9 Feb 2010,Baiklah, untuk bab kali ni ana sambung balik cerita dari Uyun Musa haritu ya,
masa tiba kat Uyun tu,ana tak tahu pun ada apa kat situ,
tapi, apa yang menarik,kat situ ada telaga air yang dalam,
& kawasan tu memang betul-betul depan laut merah,
tapi, memandangkan akhawat-akhawatkan kreatif & proaktif,
kemudian, salah seorang dari kami terus mencadangkan kami untuk video,
dengan "scene" yang sangat menggambarkan keadaan ketika dizaman nabi,
(sebab de banyak anak kambing)MyEm0.Com
jadi kami pun beraksilah seperti kisah ketika "Asma bnt Abu Bakar
menghantar makanan kpd Rasulullah s.a.w ketika berada
didalam gua,(tapi video ana tak boleh tunjuklah,asiif)MyEm0.Com :).
tapi masa tu antara momen yang menarik bersama-sama..
waah, ana kangen sama antunna..tapi lebih dari itu,
banyak yang ana dapat kat sini,
kami masing-masing duduk bersendirian sam
bil mentaddabur kalimah2
dari al-Quran & sangat merasakan ketenangan..
teringat ana pada surah tadabur kami ketika itu,
yakni dari surah (thaahaa:77)

"Dan sungguh,telah kami wahyukan kepada Musa,"pergilah bersama hamba-hambaku
(Bani Israel) pada malam hari, dan pukullah(buatlah) untuk mereka jalan yang
kering dilaut itu,(enkau) tidak perlu takut akan tersusul & tidak perlu khawatir(akan
tenggelam)."(20:77)

Subhanallah, ana waktu tu tak tahu nak kata apa,sebab
tak dapat nak bayangkan macam mana laut cantik & besar tu boleh terbelah..
memang menakjubkan kan?? memang menakjubkan.
siapa yang izinkan semua ni?tentulah Allah jawapannya..

"jom2,bas dah nak gerak"tiba-tiba ada orang panggil naik bas
lepas kami semua ambil "brunch"

seterusnya, kami meneruskan perjalanan ke hamam firaun..

"apa,hamam firaun??"haha,ana tergelakMyEm0.Com..

nak tahu kenapa? sebab hamam tu bilik air,tak ke pelik nak melawat
bilik air ..Firaun laknatullah punya pulak tu..hehe..dahlah perjalanan nak pergi
ke situ lama, jauh tu...
tapi, sebenarnya tempat tu sangat "special"la bagi orang-orang yang
nak cantik macam firaun,sebab bilik air dia macam sauna..
tapi taklah macam sauna yang ada sekarang ni, sebab jalan nk masuk kesitu sempit,
walaupun berlumut tapi memang mantaplah bak kata akhowat..huhu
masa nak masuk tu siap berebut-rebut dengan orang korea lagi,

nak jadikan cerita pulak, masa kami semua masuk, semua
nak cepat-cepat keluar, mana tak nya,
berasap tu, dahla sempit kawasannya,
ditambah pula dengan pemandangan yang memanaskan..(y ni akhowat je y tahu)
tapi dalam ramai-ramai tu anala antara yang lambat keluar,
bukan sebab nak tunjuk hero atau seangkatannya,
tapi sebab tak berjaya nak masuk sampai nampak kolam air panas tu,
tapi takpelah, ana pun ambil initiatif lain dengan duduk
dekat sebuah kolam kecil untuk ambik oksigen.
sambil-sambil tengah duduk, adalah seorang "auntie" korea ni
bersembang dengan ana,mula-mula dia cakap korea,
terkedu ana, manala ana reti,kalau jepun tu bolehla sikit-sikit,huhu
tapi,"last-last, die speaking mat salih"
faham lah jugak

"i'm from korea"auntie tu mulakan perbualan dengan ana,

tapi lepas tu dia cakap korea balik,
manalah ana faham,ternganga kejap,
dah lah masa tu tengah panas huhu,
tapi mereka memang comey(huhu)
kemudian ana sambung balik

"i'm Malaysian,an asian"time tu agak pelikla jugak mana pulak datang ayat
"an asian" tu boleh singgah kat broca's area ana,huhu..

kemudian auntie tu cakap lagi, tp ana kuran tankap butir kata-kata dia
sebab berloghat,kemudian ana ucapkan salam kat mereka yang
tengah seronok menikmati hangat sauna hamam firaun tu,
ana pun berlalu & keluarlah..
tapi, rupa-rupanya ada akhowat cari ana kat dpn pintu gua kecil tu,
ada yang tercabar sebab ana duduk lama kat dalam tu,
ada yang memang tunggu "turn" nak masuk,
tapi akhowat tu cakapla yang dia ada dapat pengajaran
masa ana duduk lama dalam tu,
tapi ana tak ingat sangatla apa pengajaran nye,
tapi ana pun dapat jugak masa duduk dalam tu,
masa ana tengah semban dengan warga korea tadi
terfikir pulak, manusia ni ada juga yang Allah tak
suruh pun lagi masuk neraka yang lagi Maha panas,
dah cuba-cuba masuk ke tempat panas,seronok pulak tu
ana tengok,dengan pakainya..hurm ummat-ummat..
minta dijauhkan la dari macam tu"nauzzubillah"
kemudian, setelah semua basah sebab wap air sauna firaun tu,
kami bergegas ke bas untuk meneruskan perjalanan kami ke makam nabi
Salleh,saint Catherine,& mata air 12 suku kaum nabi Musa A.S.

memandangkan kami lewat tiba ke Makam nabi Salleh & saint Chaterine maka,
ana pun akan sambung seterusnya perjalanan kami ke part yan ke-3,
kali ni i.Allah lebih menarik.MyEm0.Com.

Asiif, jika cerita kali ni pendek je..huhu dah malam,ana pulak macam mengatuk,
jadi, sebelum ana mengarut lebih panjang, baik kita berhenti ok?mesyi...

wallahu'alam..



Sabtu, 13 Mac 2010

"berjalan, melihat &...."(part1)

In the Names of Allah, the most gracious, the most merciful

It’s being a long time I kept thinking to write about the most enjoyable time I’ve been through during last winter holiday. Want to know it? Besides fun & sad memorable time. For Allah sake, He will always show us the best way, it’s only us who’s going to take it or leave it.
SO, Now I wanna share about the journey of a future “D”.
The tittle is…no need la..whateva u’re thinking is right.heee..here we go..
p/s:Since my English is (so-so) just write it in dwi-bahasa lah..ngee3..

(Before we’re started,we begin our journey with a prayer which called “doa musaffir).

The journey just takes a few hour yang supposedly memberi makna tapi makna tu telah diulik oleh mimpi indah bersama- sama diiringi bait-bait lagu maher zain(adeh ,sepatutnye dengar tilawah). But actually, tak nyenyak pun tidur sebab risau tengok akhawat kat sebelah asyik terhantuk kat cermin bas, hurm, kesian pulak..

“aeh, kesian la pulak tengok die..hurm..ha ade idea, gune beg muffle bagi kat die”..monolog sendiri”
“ukhti-ukhti, nah amik bantal buatan piqa ni hehe..kesian tengok”..
“owh, tape-tape..tapi ape-ape pun thanks”..(tapi amik jugak setelah dipaksa,(*,~))

“fuhh, lame jugak ye perjalanan ni, patut la bertolak malam”..



Then, setelah fajar menyingsing(aceyh), bus pun arrive kat terusan suezz untuk singgah solat. Tapi, hidup kat tempat orang ni biasa la kene jadi ‘bear’ sikit sebabnye…


“Shu, nti nak g toilet tak?..”

“nak la, wudhuk da batal da rasenye”
“tak perlu rasa-rasa kot, piqa rase memang dah batal dah ni”..
“jom je laa piqa”..shu mengajak..
"hehe, ok3”..

Setelah tiba di depan pintu toilet..

“awat pakat beratur dekat depan ni?”..

“kene bayar la piqa,huhu”..ajuk zumi.

“adeh, bayar?? Brape genih??”..
“segenih kot”..kata kak izzah..
“mak aih, ade aircond ke??..(ana dok merungut sorang diri)
"standard la high-way, susah nak dapt bekalan air bersih mungkin”..jelas shu yang optimis terhadap Pemilik tandas.
.“stuju!! mungkin kut”..jelas kak Asmaa..
"yup”..mira pun..
(adeh terkena ana)

Finally ana mengalah jela, betul jugak tu.. Who knows they want to donate sedikit dari duit tu untuk orang-orang kampung kat sini ke.hurm.. After dah settle solat & membersihkan diri, hati tiba-tiba jadi tenang. Mungkin sebab ehsan dari Allah atas tanggunjawab kami menunaikan perintahnya..Alhamdulillah.
Seterusnya kami meneruskan perjalanan dari Terusan Suez ke Kubu peninggalan Israel. Tapi dalam perjalanan tersebut kami telah melalui sebuah terowong yang telah dibina di terusan Ahmad Hamdi( tak silap ana la) kat bawah ni gambar spanjang perjalanan dari terusan suez hingga masuk ke terowong.



(Dalam terowong) (on the way to israel fort)

All the way perjalanan memang sangat peace & calm, tapi bila nak sampai kat bekas kubu Israel tu memang sangat la pelik. Mungkin sebab geram kat orang yahudi (grrr). Setelah sampai banyak juga kawasan-kawasan yang kami singgah, macam kat bawah ni, tapi sebelum tu kami telah diberi sedikit penerangan tentang taktik peperangan antara Israel & mesir pada masa dulu. Yang paling ana tertarik sekali is bila ikhwah tu cerita yang tentera – tentera Israel ni seolah –olah menganggap tentera muslimin ketika itu kurang berakal. Sebab tu mereka dirikan kubu tu dengan pasir & konkrit. Tapi, dah memang Allah dah tetapkan Islam itu agama yang benar & orang- orang muslim bukan nye bodoh pun. Akhirnya, tentara muslimin pada masa tu Berjaya menakluki kawasan tersebut dengan mudah je. Senang kata teknik perang yang memang mantap la tapi simple je,yakni dengan menggunakan air,yela kalu air dengan pasir, mestilah air boleh solute pasir ork? . Ana solute betul, rasa macam ana pula nak pergi perang sekarang ni.takbir3x..hehe( over betul).



(bendera & topi askar2 israel)


(masing-masing nak tunjuk muka garang(tapi x jadi)):P


“shu, nak g mana tu?”..
"dah boleh solat dhuha ni, diorang ajak pergi cari tempat nak solat la”..

“owh3, haa nak ikut..ana rasa kat belakang sana macam ok je, takda orang”..
“ha, jom..korang belakang ni pun ok jugak”..
“aeh, jap3..ana rase cam x bes sebab ade anjing, aeh tapi dah pergi da..hoho”..

Nilah antara sebabnya ana sangat sahabat-sahabat ana ni, tak kira lah dari masa ana kecil sampai sekarang kebanyakkan nya mengajak kearah kebaikan. Alhamdulillah..

(sayang antunna fillah)


Setelah selesai berjalan-jalan di sekitar kawasan ni, kami pun bergegas ke bas untuk pergi ke destinasi seterusnya, yakni Uyun Musa . perjalanan nak ke Uyun Musa ni tak la lama sangat. Setelah tiba kami pun apa lagi, berjalan, melihat & mentadabur alam la.. huhu(<,<)
(tadabur alam)

(uyun )
(tadabur alam)(menghayati)


●●● “milik-Nyalah apa yang ada dilangit, apa yang ada dibumi, apa yang ada diantara keduanya, dan apa yang ada dibawah tanah” ●●●




(dihadapan laut merah,subhanAllah)


p/s:kita akan sambung lagi perjalanan seterusny dari Uyun ke Hamam(bilik air) firaun..
p/s:dialog diatas tiada kene-mengena dengan yang hidup @ y telah meninggal dunia, hanyalah rekaan semata-mata :).