Khamis, 3 September 2009

perjalanan seorang 'D':part 1


In the names of Allah, Most gracious, Most merciful.
By the opening.

The times through the age.
1.By (the token of)Time.
2.Verily Man in loss
3.Except,
Such as have faith,
And do righteous deeds,
And join together ,
In the mutual teaching of truth,
And of patience
And constancy
(103:1-3)

macam mana nak buang masa?


Masa??mase tu ape?..klu dulu orang tanye kat ana,ana akan jawab macam ni..masa tu masala,bile tengok jam ada jam,ada minit & saat. Kemudian ana akan jawab masa tu emas,’xleh’ buang suka-suka. Ada pula kawan ana cakap masa ni takkan patah balik lagi-lagi masa muda jadi ‘enjoyla’ puas-puas.huhu hurm,teringat pula kat sahabat ana tu, ‘hope’dia sihat sekarang. Jadi harini ana nak ‘share’ sikit tentang masa muda kita ni sebab ana pun x arif lagi Cuma sekadar berkongsi.
Pernah kita terfikir yang kita melalui zaman yang kita lalui sekarang? Tak kesahla muda atau tua,tapi apa yang akan buat sepanjang kehidupan kita diatas dunia ini. Jadi cuba kita fikir apa yang dilalui oleh seorang sahabat kita ni.


“Dhani, kenapa aku rasa cam kosong ye?walhal, aku ni semua tuhan dah kasi. Ujian pun Allah kasi, nikmat pun Allah kasi, tapi aku xpernah puas.”


“ok, cuba awk fikir balik perubahan yang dah berlaku dalam hidup awk selama ni & setakat ni? Ada perubahan kearah kebaikan atau kearah keburukan?”


“hurm, ntahla..aku rasa masa kat sekolah rendah dulu aku xnak pergi sekolah agama sebab aku malas nak belajat bahasa Arab, lagi-lagi kena hafal surah..malas tol!!sampaikan kalau kau nak tahu pas je result keluar ada 2 rang cikgu datang rumah,kira husband and wifela. Yang husband ni offer aku g sekolah sukan sebab dia cikgu p.e aku, yang wife ni offer pegi sekolah agama sebab dia ustazah skolah agama aku,haha nak tau teruk ke tak aku ni. Dengar je sekolah agama, aku trus sengih kat ustazah tu,kira tanda xmahu tapi nak ambik hatila. Tapi,harapan jugakla aku nk gi sekolah sukan tu,sebab ayah aku xkan kasi punye. Sampailah aku dapat offer pegi sekolah sains. Masa tu aku excited habis sebab dah lama aku nak duduk asrama,tapi apa yang aku xboleh lupe Dhani, masa aku duduk asramala aku rasa nak berubah,hari-hari & klu boleh setiap waktu aku nak ke surau walaupun bab-bab agama ni aku lemah,aku mula rasa dekat,sampai aku masuk form 4 aku menyesal sebab dulu xnak masuk sekolah agama. Masa tu,Allah je yang tahu apa yang aku rasa sebab aku nak cari ketenangan & sebenarnya aku nak sangat blajar agama. Tapi,sebab malu &tak tahu aku biar je. Tapi,alhamdulillahla perjalanan hidup aku masa tu terbatas & terkawal. Sampaila aku abes spm & masuk matriks,masa ni aku rasa aku mcm xboleh nk kwal cara aku berpakaian,tapi aku xdela smpai nok tunjuk kat semua org,eheh,kau ni tanye aku soklan ni nape ae?kan aku dah membebel panjang lebar.


“hehe,awk ni dhiya,kelakarlah. Saya saje je nak tahu life awk dulu sebab awk xpernah cerita,tap i have no intense nak sibuk hal awk,sekadar nak ambik berat,lagi pun awk Tanya kenapa awk rasa kosong kan?jadi sy nak tahulah puncanya.”


“oh..so, apa dia puncanya? “..


“hurm, nnt awk akan tahu i.Allah,tapi before that,kita g jemaah dlu la kat bawah”..
“ok boss!!,hehe tp jangan lupa tau!”..


“mesyi, i.Allah, and i more thing cuba awk bg tahu saya macam mana nak buang masa?”..

"ish peliknya soklan awk ni,okla pas ni saya bagi tahu"..


Hurm..cuba kita fikir, apa agaknya si dhani ni nak bagitahu ye. Apa yang dia fikir tentang masa & perjalanan kehidupan dhiya?kenapa dia suruh dhiya bagitahu cara nak buang masa,pelik3..hehe kite tunggu post seterusnya nanti sebab ana pun tengah terfikir apa yang Dhani ni nak bagitahu kat Dhiya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan