Ahad, 30 Ogos 2009

Kisah bunga & lebah



“yes,i love you!! I do!! But..

Persoalan yang membuatkan bunga keliru. Bunga tahu ungkapan itu tak seharusnya diucapkan
apatah lagi oleh ciptaan yang diciptakan oleh Allah yang Maha kuasa dan diungkapkan juga
bukan kepada pencipta tetapi sang lebah. Dimanakah terletaknya iman ketika itu?,dimanakah
kemanisan pada bunga itu?adakah sudah hilang dek kerana menyerahkannya kepada sang
lebah?.
Persoalan yang belum terjawab .

Namun, bunga tak akan menyerah begitu kepada sang lebah kerana bunga sedar Allah lebih
layak dan lebah itu bukanlah lebah pilihan. Lebah itu lemah, lebah itu tak mampu menjaga
kemanisan madu yang ada pada bunga yang lain.
Sang lebah hanyalah keliru diantara kemahuan nafsu atau kemahuan sang bunga tentang
TUJUAN HIDUP apabila bunga telah sedar.
Berkata si bunga pada sang lebah..”lebah,adakah kamu yakin aku ini bunga yang baik untuk
mu?”adakah aku menjadi pilihanmu atas dasar nafsu atau keinginan mu untuk sama-sama
menjaga madu yang dikurniakan kepada ku dan kamu?
‘’hai bunga persoalanmu itu pelik,kau terlalu berfikir ,kini kamu pula yang membuatkan ku keliru’’..sang lebah mengeluh

‘’aku tidak berniat untuk membuatmu keliru tetapi aku terfikir tentang tujuan hidup,apakah sebenarnya tujuan hidup kita?kenapa kita diciptakan?..kata si bunga.

“bunga aku tak pasti,Cuma aku merasakan bahawa aku sayangkan kamu & ingin bahagia bersamamu,itu antara tujuan hidupku”..jelas sang lebah

“sungguh,sungguh jawapanmu tidak memuaskan hatiku”rungut bunga

“semalam aku terdengar seorang manusia membacakan firman Allah dalam al-Quran (2: 30),ayat itu menerangkan tentang tujuan hidup,iaitu menjadi khalifah dimuka bumi”..

“Ah, lupakanlah semua itu,itu bukannya tugas kita,itu tugas manusia,kita ini hanyalah ciptaan yang dijadikan untuk hidup dan berbakti pada mereka”tegas lebah..

“tetapi kenapa aku lihat mereka itu lalai dan lupa sedang Allah menciptakan mereka dengan pelbagai keistimewaan,tidak seperti kita”..kata bunga

“tetapi bunga kini kau telah membuatkanku tersedar bahawa aku juga makin lalai,sebagai serangga aku haruslah berzikir dan memuji-muji Allah,tetapi aku lalai dengan bunga-bunga”..kesal lebah.

“oh bunga, kamu telah menyedarkan aku,maafkan aku kerana aku tidak layak untukmu,tuhan telah memberi petunjuk kepadaku melalui mu,jagalah dirimu hai bunga kerana kau telah diangkat seindah-indahnya untuk sang pencipta,maafkan aku keran pernah tidak berlaku jujur padamu,hanya lebah yang benar-benar jujur ,layak umtukmu,maafkan aku”..akur sang lebah..

Akhirnya lebah mengundur diri dan membiarkan bunga hidup menikmati cinta yang lebih indah,kerana cinta yang lain turut mengiringi cinta yang satu itu..

Wahai lebah,kita belum terlewat marilah kita sama-sama kembali kepada Allah, Aku juga seperti mu pernah bergelimang dosa,tetapi dengan cinta sang pencipta aku sedar,janganlah kau berputus asa dari rahmat-NYA,pupuklah semangat perjuangan mu untuk DIA kerana tanpa-Nya kehidupan kita terumbang –ambing”..nasihat bunga.

Itulah kata-kata akhir si bunga sebelum bunga layu kembali kepada sang pencinta, pencinta A’zim yang Maha indah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan